Tillbaka

På safari i Zimbabwe med Imvelo Safari Lodges

Fredag: Efter en lång flygning med byte i Frankfurt och Johannesburg landar jag äntligen på Vic Falls flygplats i Zimbabwe. Två flighter landar nästan samtidigt och köerna blir långa till passkontrollen. Utanför möts jag av Eva Stenmark som är representant för Imvelo Lodges i Norden och vi åker i ungefär en halv timme innan vi når Gorges Lodge där vi ska spendera första natten. Jag passerar receptionen och går ut på den stora träaltanen och möts av en fantastisk utsikt över den gigantiska ravinen som leder ner till Zambezifloden, som utgör gränsen mellan Zimbabwe och Zambia. Det är så jag tappar andan!

Eelefant Zimbabwe

En elefant kommer nära poolen i Zimbabwe

Mitt rum är stort och har en liten altan där jag bara kan sitta i evigheter och se denna underbara vy och lyssna på ljudet av fåglar och cikador. Badrummet är gigantiskt med två handfat, en stor härlig dubbelsäng och glasdörrar ut mot altanen. Till middag sitter vi alla vid ett långbord och serveras en fantastisk god middag och bekantar oss med varandra. Vi är en liten grupp på bara fyra agenter, två från Sverige och två från Norge och så Eva såklart! Jag möter faktiskt kunder som jag bokat och de har sin sista natt på sin resa och dom är otroligt nöjda över allt de upplevt.

Jag vaknar i Zimbabwe

Lördag: Första dagen i Zimbabwe startar tidigt. Uppstigning vid halv sju-tiden för att äta frukost och sedan åka till Victoriafallen, som ligger ungefär 30 minuter från Georges Lodge. Här får vi en guidad tur längs Victoriafallen som denna tiden på året erbjuder ganska mycket vatten men inte som när det är som mest, under ”Green Season”, februari-mars. Vi åker sedan 2 timmar till Dete, där vi går ombord på Imvelos egna ”tåg” Elephant Express som består av en öppen tågvagn.

Vi serveras god lunch innan det bär av längs den raka tågrälsen. Vi stannar till några gånger för att titta på djuren som vi ser längs spåret, giraffer, impalor, gnuer och apor och efter ca tre timmar är vi framme vid Ngamo Sliding. Här sätter vi oss i en öppen jeep och sticker genast in i Hwange Nationalpark för man har hört på radion att man sett två lejonbröder. Mycket riktigt! Strax skymtar två beige kroppar som gömmer sig i det bruna gräset.

Vi stannar jeepen bara 6-7 meter från dessa två kattdjur som ligger och vilar i värmen. Det ena lejonet vänder sig plötsligt på rygg precis som han vil visa hur härligt dom har det!

Vi fotar samtidigt som vi lyssnar på vår guide, Vusa som viskande berättar om dessa mäktiga kattdjur. När vi känner oss nöjda med vårt möte åker vi till vår lodge för natten, Camel Thorn som Imvelo byggt på allmän mark och som på grund av detta generar jobb till lokalbefolkningen för alla som jobbar på lodgen bor i närheten.

Rummen är byggda i sten och har en terrass som en andra våning. Alla rum omges av buskar och träd och man kan inte se närmast liggande rummen som är rymliga och ett par av dom har till och med en liten pool på övervåningen. God middag serveras runt lägerelden på kvällen och man somnar gott efter en lång dag.

Elefant Hwange

På safari i Hwange National Park, Zimbabwe

Söndag: Uppstigning strax efter soluppgången vid sex-tiden, en god frukost med färsk frukt, omelett och kaffe innan det är dags att åka vidare. Vi åker in i Hwange Nationalpark och spenderar dagen med spännande safari. Vi stannar till vid ett vattenhål där vi serveras en god lunch medan vi tittar på elefanter, bufflar, impalor och andra djur som kommer ner för att dricka, magiskt! Sen eftermiddag kommer vi sedan fram till vår nästa lodge, Bomani som ligger fantastiskt med vidöppen natur.

Rummen är här byggda med canvasväggar och tak men med riktiga golv. Vi avnjuter ännu en fantastiskt god middag vid lägerelden under stjärnhimlen.

Måndag: Precis som hemma är det första skoldagen på veckan och vi åker iväg tidigt för att möta barnen som är på väg till skolan, många har upp till sex km att gå till skolan, enkel väg. Barnen kommer springandes till vår jeep och hoppar gladeligen upp överallt för att så många som möjligt ska få plats att få åka bil sista biten till skolan. En fantastisk upplevelse att har ungefär 20 barn runt omkring sig som sjunger högt och gladeligen hela vägen till skolan!

Vi får se hur alla 320 barnen ställer upp sig i rader på skolgården, säger god morgon till rektorn och alla lärare innan de sjunger nationalsången medan Zimbabwes flagga hissas och avslutar sedan med fader vår innan dagens första lektion startar.

Vi får följa med in i ett klassrum och nyfikna barn frågar oss var vi kommer ifrån, vad vi jobbar med, vilka sporter vi gillar och mycket annat. De vill träna på sin engelska och vill lära sig mer om världens alla länder och yrken. En av lärarna visar oss sedan runt på skolgården och berättar om hur de själva odlar grönsaker och frukter som sedan kan användas till lunchen, som tillagas i köket. Alla barn får ett mål mat om dagen, tack vare Imvelos bidrag och hjälp, helt fantastiskt!

Vi får sedan träffa byns ”hövding” som även är vår guide Vusa´s pappa. Han berättar om hur dom lever och han visar oss runt i deras hem och hans fru visar stolt upp sitt kök och sitt förråd där hon förvarar alla kastruller, tallrikar och annan köksutrustning. Efter vår rundvandring så går vi bort till en mindre marknadsplats där vi kan handla hantverk som folket själva har gjort.

Vi åker sedan tillbaka till Bomani för lite lunch och sen egen tid ett par timmar. Jag har valt att prova på ridning, som också erbjuds som en aktivitet mot en extra kostnad när man bor på Bomani och Camelthorn. Stallet ligger inte långt ifrån byn som vi nyss var vid men dom håller på att bygga ett stall inte långt från Bomani. Här finns det tio hästar, alla välmående och välskötta. Jag blev tilldelad en hjälm och en häst som hette Socks. Han var väldigt snäll och pigg och tyckte om att promenera ut i naturen.

Vi såg mest kossor under vår ritt men chansen finns såklart att se vilda djur så som zebror, impalor och gnuer bland annat. Efter ridturen på ca 1 timme så mötte vi upp de andra i gruppen så jag bytte från hästen till jeepen för att åka med på en eftermiddagssafari. Efter nån timme stannade vi till vid ytterligare ett vattenhål och våra traditionella sundowners dukades upp på ett bord. Vanligast är en gin och tonic men man kan dricka en öl, ett glas vin eller en läsk.

Väldigt mysigt att stå och titta på djuren som kommer till vattenhålet för att dricka samtidigt som man njuter lite god dryck och lite snacks. När solen började gå ner åkte vi tillbaka till Bomani och sedan var det dags för ännu en fantastiskt god middag.

Tisdag: Vid frukost pratades det om lejonen som under natten hade hörts ryta men jag hade sovit och inte hört någonting. Idag väntade en lång resdag, där vi först åkte tillbaka till Dete med charmiga Elephant Express som tar ca två timmar. Där bytte vi till vår jeep och åkte i ungefär tre timmar innan vi kom fram till Nehimba Lodge som består av totalt tio tält som ligger runt ett vattenhål. Vi installerade oss i våra rum och på kvällen väntade en god middag.

Sedan bänkade vi oss alla i varsin stol på verandan, bara fem meter från poolen där elefanterna en efter en kom för att dricka. Här bara satt vi och beundrade dessa magnifika djur som kom 7–8 meter från oss drack av poolvattnet som självfallet inte är klorerat just för att elefanterna kommer för att dricka. Så magiskt att se och höra hur dom njuter av vattnet och de flesta hade lärt sig att sätta snabeln vid utsuget, där färskt vatten strömmar ut.

Det var bara en eller två elefanter framme och drack samtidigt men när någon lyste med ficklampa ut i mörkret stod säkert ett tjugotal elefanter bakom och väntade på sin tur, MAGISKT!!! Vi kördes sedan tillbaka till våra rum och jag somnade ovaggat precis som alla tidigare nätter efter långa dagar med massor med härliga intryck och upplevelser!

Onsdag: Ännu en tidig morgon på min resa i Zimbabwe. Uppstigning vid kl. sex, frukost och sedan avfärd vid 8-tiden för ännu en längre resdag. Vi åkte i jeep i ungefär två timmar där vi sedan utanför Hwange Nationalpark bytte till en minibuss för att fortsätta ca tre timmar förbi Victoriafallen (som ligger på båda sidor om gränsen mellan Zimbabwe och Zambia och delas av de två länderna) och sedan vid entrén till Zambezi Nationalpark möttes vi av ännu en jeep som tog oss till Zambezi Sands.

Efter några dagar i torrt klimat kändes det underbart att komma fram till lodgen som har Zambezifloden som rinner precis förbi! Här har varje tält ett eget litet däck och en liten pool. Här kan man sitta på altanen och lyssna på floden och fåglarna, underbart!

Senare åkte vi på en båttur där vi stannade till på en liten ö och kunde sedan gå ner och bada bland stenarna, en spännande med härlig upplevelse! Zambezi Sands erbjuder främst aktiviteter på vatten så som båttur, fiske och så kan man paddla kanot samt vandringssafari eller safari i jeep.

Zimbabwe

Bushwalk i Hwange National Park, den största nationalparken i Zimbabwe

Torsdag: Efter frukost så var det dags för ett riktigt äventyr, paddla kanot nerför Zambezifloden! Det var inte bara vanlig paddling på en stillsam flod utan vi passerade fyra stycken forsar som gav oss lite utmaning och blöta kläder. Vi var ute i ungefär en timme och sedan var det dags att byta om för hemresan närmade sig. Vi åkte tillbaka till Vic Falls flygplats, sa hejdå till vår underbara guide Vusa och hejdå för den här gången till underbara Zimbabwe och checkade in för att påbörja resan hemåt igen.

Fredag: Efter byte i Johannesburg och Frankfurt landade jag efter ungefär 20 timmars resande på Landvetter, tro det eller ej men full av energi och lycka efter en av de mest fantastiska resor jag någonsin gjort! Jag åkte in till kontoret och sa bara till mina kollegor: Alla som kontaktar oss och säger att dom vill åka på safari tänker jag skicka till Zimbabwe och bo på Imvelos lodger!

/Susanne Ullenius, African Tours & Safaris

Vill du har mer inspiration, nyheter och restips kring våra spännande resor och upplevelser?