Tillbaka

En alldeles speciell morgon i Kapstaden

Första gången jag var i Kapstaden, för att delta i World Travel Market Africa, hade jag planerat att en morgon springa uppför Taffelberget. Jag älskar löpning och framförallt lite mer äventyrlig löpning på nya stigar och jag hade därför svårt att motstå frestelsen att snöra på skorna och springa upp till toppen av Kapstadens ikoniska berg. Den gången hann jag dock aldrig med att ta mig till toppen. Med en viss besvikelse lämnade jag Kapstaden. När jag kom tillbaka till Kapstaden ett år senare, också för resemässan World Travel Market Africa, hade jag bestämt mig; i år skulle det bli av. Första eftermiddagen blev uppvärmning men löpning upp till toppen av Lion’s Head och några dagar senare genomförde jag en av mina absolut största löpardrömmar.

Soluppgång Kapstaden

Morgonen är mörk i Kapstaden

Trots att jag avskyr tidiga morgnar satte jag klockan på 05:20. 05:35 hade jag dragit på mig skor, löparkläder och löparryggsäcken med vatten och begett mig ut på Kapstadens gator. Först gick löpningen i gatlampors sken upp genom de centrala delarna av staden. När det allra första ljuset började komma var jag på väg uppför backen mot Table Mountain, och såg alla pannlampor på Lion’s Head. Vandrare som begett sig ut tidigt för att se soluppgången från toppen av Lion’s Head. I soluppgången svängde jag av upp på serpentinvägen som går till linbanan till Taffelbergets topp. Vid linbanan hade jag tagit drygt 400 av 1085 höjdmeter. Här gick vägen flackt och t.o.m. svagt utför ett tag. Underbart att få ta ut steget efter 5–6 kilometer uppförsbacke.

Det finns ett antal utmärkta leder till toppen av Taffelberget, den jag skulle ta denna morgon heter Platteklip Gorge Trail. Den startar en knapp kilometer bortanför linbanan. Vid starten av stigen stannade jag ett par minuter för att dricka vatten och äta två bitar choklad för att fylla på med energi. Härifrån till toppen är det bara knappt 2 kilometer men över 700 höjdmeter. Jag begav mig uppåt i en blandning av löpning och snabb vandring, bitvis är stigen lite för brant för att springa. Solen var på väg upp över horisonten, det började bli varmt. Svetten rann men ju högre jag kom desto mer markant blev också den svalkande brisen från havet.

Kapstaden

Där stigen går upp genom en ravin mellan två delar av den platta toppen är man nästan framme. Mjölksyran pumpar i trötta ben och lungorna värker men sedan var jag där. Helt plötsligt blev den branta stigen till en nästan helt platt platå. Så fort jag kom upp på toppen på plan mark försvann all trötthet. Äntligen hade jag uppfyllt drömmen att springa till toppen av Table Mountain.

Table Mountain utsikt

Utsikten i soluppgången denna i princip molnfria morgon var helt magisk. Ett par hjälpsamma personer filmade mig när jag sprang den sista biten över bergets platta topp.

I souveniraffären köpte jag två burkar läsk och svepte ner dem för att få lite energi i kroppen medan jag njöt av utsikten över Kapstaden. Tveklöst en av de vackraste städer jag besökt. Linbana ner, taxi till hotellet, dusch och en hotellfrukost senare spenderade jag dagen med möten på World Travel Market.

Fortfarande flera år senare kommer jag så väl ihåg den där morgonen i Kapstaden. Jag längtar efter att få uppleva den igen, men mest av allt känner jag en enorm tacksamhet för att jag har fått uppleva den. Vissa ögonblick, vissa dagar och vissa upplevelser etsar sig verkligen fast i minnet. Men nästa gång jag är i Kapstaden ska jag springa uppför Devil’s Peak.

Vill du har mer inspiration, nyheter och restips kring våra spännande resor och upplevelser?